Water komt niet zomaar uit de kraan. Daar willen we meer mensen van bewust maken. Dat doen we op evenementen groot en klein, bij een lekker (gratis) glaasje kraanwater aan onze waterbar. Of we stellen een waterproductiecentrum open op Wereldwaterdag of Open Bedrijvendag, zodat jong en oud een kijkje achter de schermen kunnen nemen en zelf zien hoe kraanwater gemaakt wordt.
22 maart 2019 was Wereldwaterdag. Om dat te vieren kwamen 420 schoolkinderen langs in de waterproductiecentra van Kluizen en De Gavers. Medewerkers van De Watergroep legden uit hoe oppervlaktewater wordt omgezet in drinkwater.
Via een fotozoektocht leerden de kinderen hoe het drinkwater dat bij hen thuis uit de kraan komt, eerst gezuiverd wordt in een waterproductiecentrum. Aan de hand van proefjes konden ze zelf ervaren hoe drinkwater gemaakt wordt. Zo vertrokken ze bij het startpunt van de zoektocht met vervuild water en eindigden ze met drinkwater dat ze zelf gemaakt hadden. In Kluizen was ook Herman Verbruggen, alias Marcske uit ‘F.C. De Kampioenen’, aanwezig. Als peter van het project ‘drinKraantjeswater’ brak hij een lans voor het gebruik van kraanwater: “Kraanwater is gezond en milieuvriendelijk en het voldoet aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien is het 200 keer goedkoper dan flessenwater. Toch behoort België wereldwijd tot de landen die het meest flessenwater gebruiken. Dat wil ik helpen veranderen.”
Tijdens Open Bedrijvendag op zondag 6 oktober 2019 zette De Watergroep haar deuren op voor het grote publiek. Ondanks het slechte weer kwamen ruim 1.300 bezoekers kwamen in het waterproductiecentrum Kluizen een kijkje achter de schermen nemen.
Aan het ‘maken’ van dat water gaat een heel productieproces vooraf. Tijdens Open Bedrijvendag boden we een kijkje achter de schermen.
Medewerkers van De Watergroep namen bezoekers mee op een reis door het productieproces: van oppervlaktewater tot drinkwater. Elke stap in het proces werd zorgvuldig uitgelegd en kinderen konden proefjes doen om alles zelf te ontdekken. Daarnaast was er ook een springkasteel, kindergrime en een ballonnenclown. Ook Herman Verbruggen – Marcske uit ‘F.C. De Kampioenen’ en peter van het project drinKraantjeswater – kwam een glaasje water tappen en een praatje slaan aan de gratis waterbar. Goed voor ruim 1.300 bezoekers
Om kraanwater te promoten bij het brede publiek, plaatsen we al enkele jaren gratis waterbars en tappunten op evenementen, van lokale sportwedstrijden tot Rock Werchter. De waterbars blijken erg populair te zijn.
De Watergroep beschikt over 3 mobiele waterbars en meerdere tappunten die we overal in Vlaanderen inzetten.
In 2019 kreeg De Watergroep 429 aanvragen voor een gratis waterbar of tappunt op een evenement. Op 56 % van de aanvragen konden we ook effectief ingaan. Het hoogseizoen startte vanaf mei en liep door tot oktober, maar ook in de winter bleken de waterbars in trek te zijn. Zo stond er onder meer een waterbar op Rock Werchter en op de locatie van de Warmste Week in Kortrijk. Uit enquêtes tijdens de zomermaanden bleek dat bezoekers niet alleen blij waren met een gratis glaasje water, maar dat de actie hen ook aanspoorde om thuis meer water van de kraan te gaan drinken. In 2020 lanceren we de waterbar 2.0, die nog aantrekkelijker en efficiënter zal zijn.