Maatschappelijk engagement

Maatschappelijk engagement

Als openbaar waterbedrijf hecht De Watergroep veel belang aan maatschappelijk engagement. Zo werken we onder meer mee aan waterprojecten in de derde wereld, telkens met de klemtoon op water. Voor het eerst organiseerden we een actie tijdens de Warmste Week van Studio Brussel ten voordele van Join For Water en Kom Op Tegen Kanker. Benieuwd hoeveel deze heeft opgebracht?

introductie foto Maatschappelijk engagement

40.000 euro voor De Warmste Week

De niet-gouvernementele organisatie Join For Water is gespecialiseerd in duurzame wateroplossingen in het Zuiden. Samen met hen werken we mee aan waterprojecten in de derde wereld.

Als openbaar waterbedrijf hecht De Watergroep veel belang aan maatschappelijk engagement. Zo werken we onder meer mee aan waterprojecten in de derde wereld. Dat doen we vaak samen met de niet-gouvernementele organisatie Join For Water, die gespecialiseerd is in duurzame wateroplossingen in het Zuiden.

KORTINGSACTIE

Eind 2019, tijdens De Warmste Week van Studio Brussel, lanceerden we een nieuwe actie voor Join For Water. Voor elke klant die in december overschakelde op digitale facturatie schonken we één euro aan een goed doel. Dat leverde in totaal 30.000 euro op voor Join For Water en nog eens 10.000 euro voor Kom op tegen Kanker. Op 24 december trokken directeur-generaal Hans Goossens en voorzitter van de raad van bestuur Mieke Van Hootegem naar Kortrijk om de cheques te overhandigen. 

Op inleefreis naar Benin

Stefan Humblet, adviseur Kwaliteitsbewaking bij De Watergroep, trok begin 2019 naar Benin in West-Afrika. Als ambassadeur van ons bedrijf reisde hij 11 dagen door het land met de ngo Join For Water.

Elk jaar geeft De Watergroep een van haar medewerkers de kans om op inleefreis te gaan met Join For Water. Die ngo werkt aan duurzame wateroplossingen in het Zuiden en een bewuster watergebruik in Vlaanderen. In 2019 trok collega Stefan Humblet elf dagen door Benin. Hij bezocht er onder meer het paaldorp Ganvie, het Green Keeper-project (dat ervoor zorgt dat het Lac Nokoué niet overwoekerd wordt door waterplanten), een drinkwaterpunt van Join For Water en enkele lokale irrigatieprojecten. Ook een safari in het Nationaal Park Pendjari stond op het programma.

 

UNIEKE ERVARING

“Elke deelnemer aan de inleefreis werd gevraagd om sponsorgeld te verzamelen. Dat is bij mij iets meer dan 8.000 euro geworden: een dikke merci aan alle sponsors, collega’s, vrienden en familie! Het ingezamelde geld gaat naar de bouw en het onderhoud van sanitaire installaties in Benin”, vertelt Stefan. “De reis was voor mij een avontuur en een unieke ervaring. De mensen in Benin waren heel gastvrij, er heerste echt een warme sfeer. Het was ook mooi om te zien wat de medewerkers en vrijwilligers van Join For Water ter plaatse kunnen realiseren. De hele ervaring was intens, maar ik zou het zo opnieuw doen.”

Campagne #drinKraantjeswater vloeit samen met #ikdrinkkraanwater

In 2019 lanceerde AquaFlanders, de federatie van Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders, een sensibiliseringscampagne rond kraanwater. Ook De Watergroep steunt het initiatief. 

Kraanwater is een gezond kwaliteitsproduct. Het wordt dagelijks op meer dan 60 kwaliteitscriteria getest. Bovendien is het goedkoper dan flessenwater en beter voor het milieu. Door kraanwater te drinken kunnen we elk jaar 1,5 miljard plastic flessen uitsparen.

SAMEN STERK

Om kraantjeswater te promoten voert De Watergroep al jaren de campagne drinKraantjeswater. “In mei 2019 hebben we onze krachten gebundeld met andere drinkwaterbedrijven in de overkoepelende campagne #ikdrinkkraanwater”, vertelt Lisse Elsen, projectleider Marketingprojecten en voormalig coördinator drinKraantjeswater. “Op sociale media kon iedereen die dat wilde een selfie, video of boomerang delen met de hashtag #ikdrinkkraanwater. Per selfie doneerde AquaFlanders 1 euro aan de ngo Join For Water. Tientallen Bekende Vlamingen schaarden zich achter het initiatief. De ‘oude’ campagne drinKraantjeswater hebben we eind 2019 officieel afgerond, na een laatste succesvolle campagne bij sport- en jeugdverenigingen.” De nieuwe gezichten van #ikdrinkkraanwater zijn Herman Verbruggen, die vroeger ook al aan de campagne #drinKraantjeswater gelinkt was, Natalia en Tom Waes.

Meer info op kraanwater.be