Eind november 2019 gingen 150 klanten in Anzegem en Avelgem met een testkit aan de slag. Via een reeks eenvoudige stappen testten ze de hardheid van hun water. Het doel: mensen nauwer bij de waterproductie betrekken en meer inzicht krijgen in de relatie tussen de hardheid van water, de perceptie van die hardheid en de klanttevredenheid.
De hardheid van drinkwater wordt bepaald door de hoeveelheid calcium (kalk) en magnesium die erin zit. In de praktijk ervaren klanten vooral kalk als een probleem. Dat heeft voor een groot deel te maken met de kalkafzetbaarheid: de aanslag die achterblijft op kranen en elektrische apparaten. Hoewel hard water gezond is, geven klanten meestal de voorkeur aan zachter water. Daarom rust De Watergroep haar waterproductiecentra waar nodig systematisch uit met onthardingsinstallaties.
In 2020 krijgen 13.000 gezinnen in Anzegem, Avelgem en een deel van Waregem zachter water. “Dan wordt het nieuwe waterproductiecentrum mét deelonthardingsinstallatie in Waarmaarde in gebruik genomen”, zegt Katleen De Leu, market intelligence analist bij De Watergroep. “Om te weten of zo’n investering loont, gaan we bij onze klanten te rade. In 2019 deden we een eerste online bevraging in de regio, met een oproep om mee te doen aan een burgeronderzoek. 150 mensen stelden zich kandidaat. Tijdens een infoavond legden we uit wat de bedoeling was en konden de deelnemers hun testmateriaal meenemen. Daarmee mochten ze al een eerste test doen. Zodra de wateronthardingsinstallatie in gebruik is genomen, herhalen we die test, zodat we het verschil kunnen meten. De deelnemers waren alvast heel enthousiast: veel mensen stuurden zelfs foto’s door van hun kinderen die aan het testen waren. Het onderzoek is voor ons een kans om klanten actief bij wetenschappelijk onderzoek te betrekken en om ons in hun leefwereld te verplaatsen.”