8 op 10

Klanten geven De Watergroep gemiddeld 8 op 10

De afdeling Marketing hield begin 2019 een tevredenheidsonderzoek bij 2.000 klanten van De Watergroep. Vooral op het vlak van waterkwaliteit en -beschikbaarheid scoorden we erg goed. Het grootste werkpunt bleek de hardheid van het water te zijn.

introductie foto Klanten geven De Watergroep gemiddeld 8 op 10

In de nieuwe organisatiestructuur van De Watergroep is klantcentrisch denken voor het eerst een expliciete doelstelling. Daarom is de afdeling Marketing gestart met het meten van de klanttevredenheid. In december 2018 en januari 2019 hielden we een grote opiniepeiling bij 2.000 klanten van De Watergroep. Onze klanten gaven ons gemiddeld een mooie score van 8 op 10. Vooral zestigplussers drinken graag en veel kraanwater.

Werkpunten

Uit de enquête kwamen ook enkele werkpunten naar boven. De belangrijkste zijn:

• De hardheid van het water. “Onze klanten zijn tevreden over de waterkwaliteit, behalve over de hoeveelheid kalk in het water”, zegt Stefanie Goethals, manager Marketing. “Mensen denken vaak dat hard water niet veilig is. Dat is onterecht: kraanwater is veilig, gezond en goedkoop. Via sensibiliseringscampagnes zoals #ikdrinkkraanwater proberen we dat duidelijk te maken. Het is wel zo dat hard water kranen en waterapparaten aantast. Daarom plaatsen we de komende jaren heel wat installaties met een centrale deelontharding.”
  • De prijs-kwaliteitverhouding van het drinkwater. “Met een prijs van een halve eurocent per liter is kraanwater veel goedkoper dan flessenwater”, aldus Stefanie Goethals. “Mensen vinden hun waterfactuur vrij hoog, maar beseffen vaak niet hoeveel water ze verbruiken met koken en douchen. Ook op dat vlak zetten we in op sensibilisering.”
  • Ook communicatie blijft een werkpunt. Mensen vinden het belangrijk dat ze De Watergroep vlot kunnen bereiken en dat ze niet te lang moeten zoeken naar informatie. “Op dat vlak hebben we al concrete maatregelen genomen”, weet Stefanie Goethals.

Waarom wel of niet kraanwater?

Wie drinkt er kraanwater?

Wat drinken onze klanten het liefst?