Ontzilting

Windmolen op zee kan energie leveren voor ontzilting

Zeewater omzetten in drinkbaar water kost veel energie. Het is daarom niet overal aangewezen. Door een ontziltingsinstallatie aan een windmolen te koppelen, kan het proces economisch en ecologisch haalbaar worden.

introductie foto Windmolen op zee kan energie leveren voor ontzilting

2 scenario’s

Om zeewater op een duurzame manier te ontzilten, is het gebruik van duurzame energie een must. In 2019 deed De Watergroep onderzoek naar het gebruik van windmolens om die energie te leveren. Louise Vanysacker, manager Onderzoek en Ontwikkeling: “We bestudeerden 2 scenario’s om windmolens in te zetten. In het ene scenario werd de ontziltingsinstallatie rechtstreeks gekoppeld aan een windmolen op zee, in het andere scenario werd ze gelinkt aan een windmolenpark. De eerste optie bleek de goedkoopste te zijn, omdat de opgewekte energie meteen verbruikt wordt. Als we de energie van de windmolen eerst op een netwerk moeten zetten, komen er transportkosten bij en wordt het drinkwater duurder. We hebben ook bekeken wat de optimale buffercapaciteit moet zijn.”

Tweede luik

In een tweede luik onderzocht het project hoe de klassieke ontziltingsmethoden energiezuiniger gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld via elektrodialyse. Dat is een elektrochemisch proces dat een elektrisch spanningsveld en membraantechnologie gebruikt om zout water te scheiden in zoet water en een geconcentreerde zoute brijn. “In een volgende fase willen we graag een proefinstallatie plaatsen”, zegt Louise Vanysacker. “Op korte termijn zullen we ontzilting niet nodig hebben om voldoende water te kunnen leveren, maar op langere termijn zal dat wellicht wél het geval zijn. Door een windmolen energie te laten leveren voor de ontziltingsinstallatie, houden we het duurzaam en betaalbaar.” De Watergroep realiseerde de studie in samenwerking met VITO/EnergyVille, Pollet Water Group, Universiteit Gent en Blue Power Synergy, met steun van de Blauwe Cluster en VLAIO.