Ontharding

De Watergroep werkt aan zachter water

In sommige streken is het drinkwater van nature ‘hard’ en bevat het dus veel kalk. Hoewel hard water perfect drinkwater is, kan het kalk afzetten op leidingen en kranen. Daarom bouwt De Watergroep meerdere onthardingsinstallaties.

“Onder comfortabel zacht water verstaan we water met een laag kalkafzettend vermogen”, zegt Gisèle Peleman, manager Assetbeheer en Procestechnologie. “Hard en zacht water zijn allebei prima geschikt als drinkwater, maar de voordelen van zacht water lijken zwaarder door te wegen dan die van hard water. Zo treedt er minder kalkafzetting op, waardoor huishoudtoestellen langer meegaan. Klanten gaan ook minder wasproducten gebruiken. Daarom checken we bij de bouw van nieuwe installaties en bij de renovatie van bestaande installaties of een centrale deelontharding een nuttige bijkomende stap kan zijn. De komende jaren willen we in onze hele verzorgingsgebied meerdere onthardingsinstallaties bouwen.”

introductie foto De Watergroep werkt aan zachter water

Nieuw waterproductiecentrum in Eeklo levert zacht water

Het oude waterproductiecentrum in Eeklo was aan renovatie toe. In 2015 startte De Watergroep met de bouw van een nieuw productiecentrum met centrale deelontharding.

In Eeklo en omgeving kwam vroeger tamelijk hard water uit de kraan. Sinds de opening van het nieuwe waterproductiecentrum in 2019 wordt het drinkwater deels onthard en kunnen de inwoners op zachter water rekenen. Dat heeft heel wat voordelen:

• Doordat er minder kalkafzetting optreedt, zijn kranen en gootstenen makkelijker te reinigen. Ook het koffiezetapparaat en andere huishoudtoestellen moeten minder vaak ontkalkt worden.
  • Bij zachter water heb je minder waspoeder nodig. Het wasgoed is ook minder hard en grauw.
  • Ook het milieu vaart er wel bij. Klanten gebruiken minder wasproducten en schoonmaakmiddelen en de afvalberg wordt kleiner doordat apparaten langer meegaan.

Zachter water voor Sint-Joris-Weert

Sinds juni 2019 stroomt er bij de inwoners van Sint-Joris-Weert zacht water uit de kraan. Een nieuwe ‘opjager’, een soort pompinstallatie, brengt het water van het waterproductiecentrum in Haasrode naar Sint-Joris-Weert.

Het drinkwater in Sint-Joris-Weert bevatte lange tijd veel kalk. Een volledig nieuw waterproductiecentrum bouwen zou echter duur en tijdrovend zijn. Daarom besloot De Watergroep zacht water van Haasrode via een nieuwe opjager (een pompinstallatie) naar het Vlaams-Brabantse dorpje te brengen. De nieuwe waterbevoorrading zorgt voor minder problemen met kalkafzetting.