Digitale watermeters

Proefprojecten met digitale watermeters van start

Begin 2019 plaatste De Watergroep een digitale watermeter in het gemeentehuis van Laarne. De plaatsing kaderde in een grootschalig proefproject om de werking van digitale meters in de praktijk te testen.

De Watergroep zet volop in op digitale dienstverlening. Via zes proefprojecten testen we verschillende soorten digitale watermeters, samen met de bijbehorende communicatietechnologie. De eerste meter werd geplaatst in het gemeentehuis van Laarne, een eerder landelijke gemeente. Later volgden nog 250 extra meters bij de burgemeester van Laarne en andere inwoners die zich kandidaat stelden. In een volgende fase komen Leuven en Lokeren aan de beurt.

introductie foto Proefprojecten met digitale watermeters van start

Waarom digitaal?

“Via de digitale watermeter bieden we onze klanten een extra dienstverlening”, zegt Cindy Vanderstraeten, projectleider Slimme Meetsystemen. “Ze hoeven bijvoorbeeld niet meer jaarlijks hun meterstand door te geven: dat gebeurt automatisch. Bovendien kunnen ze zelf hun dagverbruik opvolgen, waardoor eventuele lekken sneller aan het licht komen en klanten niet onverwacht een hoge factuur krijgen. Dankzij de digitale watermeters krijgen wij als waterproducent ook een beter inzicht in het verbruik van onze klanten en kunnen we onze productie beter sturen. Merken we mogelijke lekken op, dan verwittigen we de gebruiker. Dat blijkt goed te werken: tijdens de proefperiode hebben we al zeker één lek opgespoord. Uiteraard beheren we de verbruiksgegevens van onze klanten met respect voor hun veiligheid en privacy.”

Samen met Fluvius

Als de 6 proefprojecten zijn afgerond, zal De Watergroep bij al haar klanten een digitale watermeter plaatsen. “Dat gebeurt in samenwerking met de andere Vlaamse waterbedrijven én met Fluvius, de Belgische netbeheerder van elektriciteit en aardgas”, aldus Cindy Vanderstraeten. “Fluvius gaat de komende jaren in elke woning een digitale elektriciteitsmeter plaatsen. Daar zullen we ook de digitale watermeter aan koppelen, zodat we geen aparte communicatietechnologie moeten voorzien. Op die manier delen we de kosten en raken klanten geen extra ruimte kwijt.”